جمعه, 07 اردیبهشت,1403

رنگ متن

مدیر امور گاز رسانی شرکت ملی گاز ایران در زنجان: مصرف گاز کشور در مرز ۶۰۰ میلیون مترمکعب قرار گرفته است

مدیر امور گاز رسانی شرکت ملی گاز ایران در زنجان: مصرف گاز کشور در مرز ۶۰۰ میلیون مترمکعب قرار گرفته است

مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران در مورد آخرین وضعیت مصرف گاز کشور از افزایش بی سابقه مصرف گاز در بخش تجاری و خانگی خبر داد و با بیان اینکه در حال حاضر در پیک مصرف گاز طبیعی قرار داریم؛ گفت: با توجه به استقرار توده هوای سرد و قرار گرفتن در سردترین ماه سال، مصارف بخش خانگی، تجاری و واحدهای صنایع کوچکِ کشور طی روزهای اخیر در مرز ۶۰۰ میلیون مترمکعب قرار گرفته است.

به گزارش روابط عمومی شرکت گاز استان زنجان؛ در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان که با حضور مدیرگازرسانی شرکت ملی گاز ایران در این شرکت برگزار شد؛ سیدجلال نورموسوی در مصاحبه اختصاصی با اعلام این خبر؛ افزود: این میزان مصرف؛ در سرمای آبان امسال؛ ۴۷۰ میلیون مترمکعب ثبت شده است که آمار بسیار بالایی در کشور محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط پیش آمده؛ مجبور هستیم افزایش و تفاوت به وجود آمده را از واحدهای صنعتی و نیروگاهی کم کنیم؛ ابراز داشت: این کار اتفاق افتاده است؛ بطوری که هم اکنون گاز اختصاصی به واحدهای نیروگاهی طبق تعهد باید ۱۰۰ میلیون متر مکعب باشد که کمی کمتر از این مقدار در اختیار نیروگاه‌های کشور قرار داده شده است.

مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه این محدودیت ها طبق مصوبه شورای عالی امنیت ملی برای واحدهای صنعتی از جمله واحدهای فولادی، پتروشیمی و صنایع سیمان؛ صورت گرفته است، ابراز امیدواری کرد که تا ابتدای بهمن امسال، محدودیت های اعمال شده روز به روز به سمت کمتر شدن پیش برود، بطوری که در اسفند ماه از محدودیت ها خارج خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر این میزان ما به التفاوت را؛ واحدهای صنایع تحمل می کنند؛ اظهار داشت: به همین دلیل از هموطنان درخواست می‌شود با اقدامات به ظاهر ساده اما بسیار تاثیرگذار، در بخشی از مصارف خود صرفه جویی کنند تا گاز بیشتری در اختیار واحدهای صنعتی قرار گیرد و  فعالیت های آنها گسترش یابد.

مهندس نور موسوی با بیان اینکه مصارف گاز بخش خانگی بر اساس اقلیم ها متفاوت است، افزود: بطور قطع؛ افرادی که در اقلیم یک زندگی می کنند، از نظر سرانه روزانه، بیشتر از سایرین مصرف می کنند ولی با این همه، قابلیت صرفه جویی دارند.

وی  با بیان اینکه در صورت ترک منزل، با قرار دادن شعله بخاری بروی شمعک و یا با بستن پره های شوفاژ به مدت حداقل پنج ساعت، سه مترمکعب صرفه جویی صورت می گیرد، ادامه داد: در حال حاضر ۲۸ میلیون مشترک گاز در کشور وجود دارد که اگر در مناطق گرمسیری مصرف منازل خالی را محدود کنیم و ۵۰ درصد مشترکین مصرف بهینه داشته باشند، ۳۰ میلیون مترمکعب یعنی به اندازه نیاز یک فاز پارس جنوبی صرفه جویی خواهیم داشتیم که موجب رونق بخش صنعت و نیروگاهی می شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه؛ اگر در منازلی با سه تا چهار نفر سرانه؛ برای شستن ظرف ها فقط پنج دقیقه مصرف آب گرم را کم کنند، نزدیک ۲.۵ تا ۳ میلیون مترمکعب گاز صرفه جویی می شود، گفت: این میزان به اندازه ی مصرف گاز ۱۰ کارخانه سیمان است.

وی در خصوص  وضعیت کرونایی سالهای گذشته و تعطیلی واحدهای آموزشی و امکان صرفه جویی گاز نیز اضافه کرد: تعطیلی مراکز دانشگاهی و آموزش و پرورش به منزله کاهش ۱۰۰ درصدی مصرف گاز نیست، چرا که بخش های اداری این واحدها در حال فعالیت هستند و یکی از انتقادهای شرکت ملی گاز به وزارت آموزش و پرورش نیز همین است که طبق گزارش سال قبل، فقط حدود ۴۸ درصد صرفه جویی شده است.

نورموسوی با بیان اینکه مصرف عمده گاز در بخش خانگی، نیروگاهی و صنایع است، افزود: هر چند صرفه جویی واحدهای تجاری و اداری در مصرف گاز قابل تقدیر است؛ اما در زمان حاضر مصرف گاز یک میلیون واحد تجاری کشور در حد گرمایش است که با ۲۸ میلیون بخش خانگی قابل قیاس نیست.

وی با بیان اینکه واحدهای نیروگاهی اعلام شده توسط شرکت توانیر، بطور قطع از اولویت های شرکت ملی گاز در بحث گازرسانی است، ابراز کرد: این مهم به دلیل اهمیت تبدیل سوخت مایع نیروگاه ها به گاز طبیعی و تاثیر آن به لحاظ ارزش افزوده ایست که از نظر قیمت صادراتی نصیب ایران می شود.

  • تاریخ انتشار :
  • 19 دی 1400
  • واحد روابط عمومی شرکت گاز استان زنجان
نظر شما چیست
 captcha
آخرین اخبار
در سال 1402 صورت گرفت؛ مصرف 3 و نیم میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در استان زنجان
در سال 1402 صورت گرفت؛  مصرف 3 و نیم میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در استان زنجان مدیر عامل شرکت گاز استان زنجان از مصرف بیش از 3 میلیارد و 418 میلیون متر مکعب گاز طبیعی توسط مصرف کنندگان زنجانی در بخشهای خانگی، تجاری و صنعتی طی سال گذشته خبر داد.
1403/02/05
عملکرد فرهنگی شرکت گاز زنجان در کاهش حوادث ناشی از آن موفق بوده است
عملکرد فرهنگی شرکت گاز زنجان در کاهش حوادث ناشی از آن موفق بوده است مدیر عامل شرکت گاز استان زنجان با اشاره به برنامه‌های فرهنگی شرکت گاز زنجان در راستای آموزش اصول بهینه و ایمن مصرف گاز برای مشترکین، گفت: عملکرد فرهنگی شرکت گاز زنجان در کاهش حوادث ناشی از آن موفقیت آ ...
1403/02/04
برگزاری مانور عملیاتی برای حفظ آمادگی در مقابله با بحران‌ها لازم و ضروری است
برگزاری مانور عملیاتی برای حفظ آمادگی در مقابله با بحران‌ها لازم و ضروری است مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان گفت: با توجه‌ به تهدیدات گسترده و احتمال بروز بحران‌های طبیعی مختلف، برنامه‌ریزی و اجرای مانور در حفظ آمادگی تیم‌های عملیاتی شرکت گاز زنجان در مقابله با بحران‌ها و تهدید ...
1403/02/03
در سال 1402 انجام شد؛ نشت‌یابی بیش از 100 درصد شبکه گاز رسانی در استان زنجان
در سال 1402 انجام شد؛   نشت‌یابی بیش از 100 درصد شبکه گاز رسانی در استان زنجان رئیس بازرسی فنی شرکت گاز استان زنجان، از انجام عملیات نشت‌یابی 103 درصدی خطوط تغذیه و شبکه توزیع و کف خواب خبر داد .
1403/01/25
با حضور خادمان حرم مطهر امام رضا (ع) ، محفل انس با قرآن کریم شرکت گاز زنجان برگزار شد
با حضور خادمان حرم مطهر امام رضا (ع) ، محفل انس با قرآن کریم شرکت گاز زنجان برگزار شد محفل انس با قرآن کریم شرکت گاز زنجان با حضور خادمان حرم مطهرامام رضا (ع) به عنوان مهیمانان ویژه روز دوشنبه 20فروردین ماه مصادف با بیست و هشتم ماه مبارک رمضان در شرکت گاز بصورت مجزا برای آقایان و بانوا ...
1403/01/25
در سال 1402صورت گرفت؛حضور بیش از یک هزار نفر در برنامه‌های ورزشی شرکت گاز زنجان
در سال 1402صورت گرفت؛حضور بیش از یک هزار نفر در برنامه‌های ورزشی شرکت گاز زنجان مسئول امور ورزش شرکت گاز استان زنجان گفت: در سال 1402 بیش از یک هزار نفر از کارکنان و خانواده‌های شرکت گاز استان زنجان در برنامه‌های ورزشی شرکت کردند.
1403/01/21
اعزام کاروان‌ راهیان نور شرکت گاز استان زنجان به مناطق عملیاتی جنوب کشور
اعزام کاروان‌ راهیان نور شرکت گاز استان زنجان به مناطق عملیاتی جنوب کشور فرمانده پایگاه بسیج شهدای گمنام شرکت گاز استان زنجان گفت: در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تجدید میثاق با شهدای هشت سال دفاع مقدس کاروان راهیان نور شرکت گاز استان زنجان از مناطق عملیاتی جنوب کشور ...
1403/01/19
دیدار نوروزی وزیر نفت با کارکنان صنعت نفت
دیدار نوروزی وزیر نفت با کارکنان صنعت نفت آیین دیدار نوروزی جواد اوجی، وزیر نفت، با مدیران و کارکنان صنعت نفت، صبح روز سه‌شنبه، ۱۴ فروردین‌ماه در ساختمان مرکزی وزارت نفت برگزار شد.
1403/01/18
s