سه شنبه, 29 اسفند,1402

رنگ متن

تعاریف اولیه

تعاریف

عبارات و اصطلاحات ذیل هنگامی که در قراردادهای فروش گاز طبیعی ،تعرفه ها و مقررات و شرایط استفاده از گاز طبیعی بکار روند معانی و مفاهیم ذیل را خواهند داشت.

شرکت : 
منظور شرکت ملی گاز ایران و یا شرکتهای گاز استانی / شهری است .

گاز طبیعی:
مخلوطی است از گاز متان و مقدار جزیی ترکیبات دیگر .

متقاضی:
عبارت است از شخص حقیقی یا حقوقی که تقاضای استفاده از گاز طبیعی را از شرکت بنماید .

اشتراک:
عبارت است از امکان استفاده مجاز از گاز طبیعی که از طریق نصب خط انشعاب و وسایل اندازه گیری لازم طبق مقررات محقق می شود . 

مشترک:
عبارت است از شخص حقیقی یا حقوقی که نسبت به پرداخت هزینه های مربوطه طبق ضوابط اقدام و شماره اشتراک به وی تخصیص یافته باشد .

واحد مسکونی:

مکانی است برای زندگی که به تشخیص شرکت حداقل دارای یک اتاق و یک آشپزخانه و سرویس متناسب با عرف محل سکونت باشد.

مصرف کننده:

به مشترکی اطلاق می گردد که جریان گاز ملک مورد تقاضای وی طبق ضوابط وصل و آماده بهره برداری گردیده باشد.

محدوده اشتراک:

محدوده ای است که طبق نقشه تایید شده سازمان نظام مهندسی/ مشاورین ذیصلاح, برای تامین گاز مورد نیاز مشترک در نظر گرفته شده است.

پیمان فروش گاز طبیعی:

عبارت است از قراردادی که فی مابین شرکت و متقاضی منعقد و طبق مفاد آن جریان گاز مشترک دایر می گردد .

انواع مشترک (از لحاظ مقدار مصرف ):

مشترک جزء:
به مشترکی اطلاق میگردد که از گاز طبیعی با فشار 1/4 پوند بر اینج مربع استفاده و حداکثر مصرف ساعتی مورد تقاضای وی کمتر یا برابر با 100 متر مکعب باشد .

مشترک عمده: 
به مشترکی اطلاق میگردد که از گاز طبیعی با فشار بیش از1/4 پوند بر اینچ مربع استفاده و یا حداکثر مصرف ساعتی مورد تقاضای وی بیشتر از 100 متر مکعب باشد.

انواع مشترک ( از لحاظ نوع مصرف )

مشترکین خانگی:
به مشترکینی اطلاق می گردد که از گاز طبیعی برای وسایل و تجهیزات متعارف استاندارد گازسوز خانگی در واحدهای مسکونی استفاده می نمایند.

مشترکین عمومی:
به مشترکینی اطلاق می گردد که از گاز طبیعی جهت مصارف غیرخانگی و غیرصنعتی استفاده می نمایند و در گروه های ذیل تقسیم بندی می شوند:

گروه 1- کسب, خدمات و هر نوع واحد مصرف کننده ای که با هیچ یک از تعرفه های دیگر تطابق نداشته باشد.

گروه 2- آموزشی: شامل مراکز فرهنگی, آموزشی و ورزشی دولتی, غیر دولتی, تعاونی و خصوصی نظیر کتابخانه ها, موزه ها, مهد کودک ها, کودکستان ها, مدارس, اردوگاه های دانش آموزی, دانشگاه ها, مراکز آموزش فنی و حرفه ای, مدارس و حوزه های علوم دینی, امکن مقدسه مذهبی, مساجد, حسینیه ها, باشگاه های ورزشی و مراکز شبانه روزی خیریه نگهداری معلولان و بیمارستان های آموزشی که دارای تاییدیه معتبر از مراجع ذیصلاح باشند.

گروه 3- اماکن و تاسیسات دولتی: اماکن و تاسیسات دولتی شامل اماکن و تاسیسات ادارات، ارگان ها، نهادها و سازمان های زیر نظر مقام رهبری ، قوای سه گانه، شهرداری ها, نیروهای نظامی و انتظامی و ...

مشترک صنعتی:

 مشترکین صنعتی شامل سه گروه ذیل می باشد:

گروه 1:شامل واحدهای صنعتی، نیروگاههای خصوصی، پالایشگاهها و تلمبه خانه ها، ایستگاه های تقویت فشار, یاردهای بهره برداری, پتروشیمی ها، واحدهای تولید محصولات کشاورزی، دامپروری، آبزیان، تاسیسات گردشگری، نانوایی های صنعتی و ...با ارائه تاییدیه معتبر از مراجع ذیصلاح.

گروه 2: نیروگاهها ( در مالکیت وزارت نیرو)

گروه 3:حمل و نقل ( برای ایستگاههای سوخت گیری طبیعی و فشرده(CNG)

رگولاتور: ( تنظیم کننده فشار):

دستگاهی است که به وسیله آن فشار گاز مصرفی مشترک مطابق قرارداد تنظیم می گردد و در مالکیت شرکت می باشد.

کنتور: 
دستگاهی است که به وسیله آن مقدار مصرف گاز اندازه گیری می شود و در مالکیت شرکت بوده و مسئولیت نگهدای آن با مشترک می باشد.

ایستگاه مشترکین عمده: 

عبارت است از وسایلی که به منظور سنجش مقدار گاز اندازه گیری می شود و در مالکیت شرکت بوده و مسئولیت نگهدای آن با مشترک می باشد.

ظرفیت کنتور/ ایستگاه:
عبارت است از حداکثر مقدار گازی که در شرایط استاندارد در مدت یک ساعت از کنتور / ایستگاه قابل عبور می باشد.

خطوط انتقال: 
عبارت است از خطوط لوله اصلی گاز با فشار بیشتر از 27 بار (400 پوند بر اینچ مربع ) که گاز مورد نیاز مصرف کنندگان را از منابع اصلی گاز منتقل می نماید.

ایستگاه های ورودی شهر:
عبارت است از محل تاسیسات و نصب وسایل اندازه گیری و کنترل گاز طبیعی ورودی شبکه تغذیه از خطوط انتقال. در این ایستگاه ها فشار گاز موجود در خطوط لوله به فشار حدود 27 بار( 400 پوند بر اینچ مربع ) و کمتر کاهش داده می شود تا وارد شبکه تغذیه/ توزیع شود.

شبکه تغذیه: 
شبکه تغذیه عبارت است از کلیه خطوط شهری که گاز طبیعی با فشار حدود ۱۷ بار ( ۲۵۰ پوند بر اینچ مربع ) را از ایستگاه های ورودی شهری به ایستگاه های داخل شهری هدایت می کند.

ایستگاه های داخل شهری:
عبارت است از محل تاسیسات و نصب وسایل اندازه گیری و کنترل گاز طبیعی ورودی شبکه شهری از شبکه تغذیه. در این ایستگاه ها، فشار گاز طبیعی از حدود ۱۷ بار ( ۲۵۰ پوند بر اینچ ) به ۴ بار ( ۶۰ پوند بر اینچ ) کاهش داده می شود.

شبکه توزیع:
عبارت است از خطوطی که گاز طبیعی با فشار ۴ بار ( ۶۰ پوند بر اینچ مربع ) را از ایستگاه های داخل شهری به محل های مصرف هدایت می کند.

فشار استاندارد:
فشار استاندارد در شرایط استاندارد گاز طبیعی برابر 1/01325 بار معادل 14/696 پوند براینچ مربع می باشد.

فشار گاز تحویلی به مشترک:
انواع فشار گاز تحویلی به مشترک با توجه به نوع کنتور/ایستگاه به شرح ذیل می باشد :

فشار 1/4 پوند بر اینچ مربع

فشار 2 پوند بر اینچ مربع

فشار ۶۰ پوند بر اینچ مربع ( در ایستگاه های اندازه گیری، فشار از ۴۵ تا ۶۰ پوند بر اینچ مربع متغیر است)

فشار ۲۵۰ پوند بر اینچ مربع ( در ایستگاه های اندازه گیری، فشار از ۱۵۰ تا ۲۵۰ پوند بر اینچ مربع متغیر است)

فشار ۴۰۰ پوند بر اینچ مربع ( در ایستگاه های اندازه گیری، فشار از 400 تا 1000 و یا 600 تا 1300 پوند بر اینچ مربع متغیر است)

دمای استاندارد:
دمای استاندارد در شرایط استاندارد گاز طبیعی برابر 15/56 درجه سانتیگراد معدل ۶۰ درجه فارنهایت می باشد. 

متر مکعب استاندارد:
معادل حجمی از گاز طبیعی است که فضایی معادل یک متر مکعب را در شرایط استاندارد ( از نظر فشار و دما ) اشغال نماید. 

ضریب تصحیح:

عددی است که بر اساس فشار محیط, حجم و سایر مشخصات مرتبط با گاز تحویلی به مشترک جهت تبدیل میزان گاز مصرفی به متر مکعب استاندارد برای مشترکین عمده لحاظ می گردد.

دستگاه تصحیح کننده:

دستگاهی است که میزان دما, فشار و حجم تصحیح نشده گاز مصرفی مشترکین عمده را بطور مستمر از کنتور دریافت و میزان حجم استاندارد را در هر لحظه محاسبه نماید. نصب دستگاه تصحیح کننده در سیستم های اندازه گیری با ظرفیت 400 متر مکعب و بالاتر الزامی است.

علمک:
علمک گاز قسمت انتهایی خط انشعاب گاز می باشد که جهت نصب رگولاتور بر روی آن در مجاورت و متکی به ملک مصرف کننده قرار می گیرد و گاز یک یا چند مشترک را تامین می نماید .

خط انشعاب/ خط اختصاصی: 
به خط یا خطوطی اطلاق می شود که گاز مصرف کنندگان را از طریق خطوط انتقال یا شبکه تغذیه و یا شبکه توزیع تا نقطه تحویل گاز تامین می نماید.

هزینه های گازرسانی: 

عبارت است از مجموع هزینه های برقرار انشعاب و سهم متقاضی از هزینه خط اختصاصی.

الف) هزینه برقراری انشعاب:

مبلغی است که به تناسب ظرفیت کنتور/ایستگاه اندازه گیری بابت اعطاء امتیاز اشتراک گاز طبیعی و تامین قسمتی از هزینه های تمام شده و نصب کنتور, رگولاتور/ ایستگاه تقلیل فشار/ ایستگاه اندازه گیری از متقاضی اخذ می گردد. 

ب) سهم متقاضی از هزینه خط اختصاصی: 

مبلغی است که به تناسب حجم گاز مورد نیاز متقاضی بابت اجرای خط اختصاصی محاسبه و از وی اخذ می گردد.

تبصره: پرداخت هر گونه وجوه تکلیفی ناشی از مصوبات قانونی بر عهده متقاضی می باشد.

گاز بهاء:
عبارت است از بهای یک متر مکعب استاندارد گاز طبیعی که متناسب با نوع مصرف مشترک تعیین می گردد ( مبنای محاسبه میزان مصرف گاز طبیعی برای مشترکین جزء رقم شماره انداز و برای مشترکین عمده مترمکعب استاندارد می باشد).

هزینه خدمات مستمر: 

عبارت است ازمبلغی که ماهیانه به تناسب ظرفیت کنور/ ایستگاه اندازه گیری, پس از نصب و راه اندازی آن برای جبران بخشی از هزینه های نگهداری تاسیسات گاز و تامین هزینه های جاری شرکت از مشترکین جزأ و عمده اخذ می گردد.

قرائت دستگاه اندازه گیری/کنتور:

قرائت دستگاه اندازه گیری / کنتور به منظور محاسبه مصرف و صدور صورتحساب گاز مشترک در فواصل زمانی تعیین شده توسط شرکت انجام خواهد شد.

دوره مصرف: 
عبارت از فاصله زمانی دو قرائت متوالی دستگاه اندازه گیری/ کنتور گاز مصرفی مشترک.

نقطه تحویل: 
عبارت است از نقطه ای که تاسیسات شرکت به تاسیسات مشترک متصل می شود. در مشترکین جزء خروجی کنتور و در مشترکین عمده فلنج بعد از شیر خروجی ایستگاه خواهد بود.

باز فروش گاز طبیعی: 
عبارت است از فروش گاز طبیعی توسط مشترک ( مشترکین) به اشخاص ثالث در محدوده اشتراک واگذار شده براساس مقررات.

تعرفه های فروش گاز طبیعی:
عبارت است از مبلغ گازبهای ابلاغی از سوی مراجع ذیصلاح برای هر نوع مصرف در مقاطع زمانی خاص.

مبالغ علی الحساب بهای گاز مصرفی:

مبلغی است که با درخواست مشترک برای مصرف گاز طبیعی ماه های آتی به شرکت پرداخت می گرددد. 1397/06/13


  • تاریخ انتشار :
  • 13 شهریور 1397
  • واحد روابط عمومی شرکت گاز استان زنجان
آخرین اخبار
معاون وزیر نفت در امور گاز در آیین دومین سالگرد تأسیس خانه گاز خبر داد: استفاده از گواهی صرفه‌جویی گاز در بورس انرژی برای اجرای طرح‌های بهینه‌سازی
معاون وزیر نفت در امور گاز در آیین دومین سالگرد تأسیس خانه گاز خبر داد:  استفاده از گواهی صرفه‌جویی گاز در بورس انرژی برای اجرای طرح‌های بهینه‌سازی استفاده از گواهی صرفه‌جویی گاز در بورس انرژی برای اجرای طرح‌های بهینه‌سازی، نیاز منابع مالی ما را در این زمینه تأمین می‌کند.
1402/12/20
معاون وزیر نفت در امور گاز در آیین دومین سالگرد تأسیس خانه گاز خبر داد: استفاده از گواهی صرفه‌جویی گاز در بورس انرژی برای اجرای طرح‌های بهینه‌سازی
معاون وزیر نفت در امور گاز در آیین دومین سالگرد تأسیس خانه گاز خبر داد:  استفاده از گواهی صرفه‌جویی گاز در بورس انرژی برای اجرای طرح‌های بهینه‌سازی استفاده از گواهی صرفه‌جویی گاز در بورس انرژی برای اجرای طرح‌های بهینه‌سازی، نیاز منابع مالی ما را در این زمینه تأمین می‌کند.
1402/12/15
معاون وزیر نفت در امور گاز با توجه به روند صعودی حجم مصرف گاز هشدار داد: هموطنان با مدیریت مصرف گاز ما را در پایدار نگهداشتن شبکه یاری کنند
معاون وزیر نفت در امور گاز با توجه به روند صعودی حجم مصرف گاز هشدار داد:  هموطنان با مدیریت مصرف گاز ما را در پایدار نگهداشتن شبکه یاری کنند معاون وزیر نفت در امور گاز با اشاره به کاهش شدید دما در کشور و افزایش مصرف گاز در بخش خانگی گفت: در صورت تداوم شدت مصرف گاز، امکان افت فشار در سرشاخه‌ها وجود دارد و از این رو از تمامی هموطنان تقاضا دا ...
1402/12/13
احتمال افت فشار در سرشاخه‌های شبکه گاز؛ درخواست وزیر نفت از تمامی هموطنان برای همکاری در مصرف بهینه گاز
احتمال افت فشار در سرشاخه‌های شبکه گاز؛  درخواست وزیر نفت از تمامی هموطنان برای همکاری در مصرف بهینه گاز وزیر نفت با اشاره به پایداری توده هوای سرد حاکم بر کشور در روزهای آینده، امکان افت فشار گاز در استان‌های نیمه شمالی را محتمل دانست و تأکید کرد: از عموم هموطنان درخواست می‌کنم با مصرف بهینه و خاموش کرد ...
1402/12/09
روشن شدن مشعل 396 واحد صنعتی در ابهر با گاز طبیعی
روشن شدن مشعل 396 واحد صنعتی در ابهر با گاز طبیعی مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان گفت: شرکت گاز استان زنجان گاز مورد نیاز 396 واحد صنعتی را در شهرستان ابهر تامین می‌کند.
1402/12/09
معاون وزیر نفت در امور گاز هشدار داد: عبور از مرز 600 میلیون مترمکعب مصرف روزانه گاز در بخش خانگی و تجاری
معاون وزیر نفت در امور گاز هشدار داد:  عبور از مرز 600 میلیون مترمکعب مصرف روزانه گاز در بخش خانگی و تجاری مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری کشور روز یکشنبه، 6 اسفندماه به ۶۰۰ میلیون مترمکعب رسید و پیش‌بینی می‌شود با توجه به برودت هوا، مصرف گاز طی روزهای آتی به ۶۵۰ میلیون مترمکعب برسد.
1402/12/08
نصب حدود 8 هزار علمک گازرسانی در شهرستان سلطانیه
نصب حدود 8 هزار علمک گازرسانی در شهرستان سلطانیه مدیر عامل شرکت گاز استان زنجان از نصب 7 هزار و 973 علمک گاز رسانی در شهرستان سلطانیه خبر داد.
1402/12/08
اطلاعیه مدیریت مصرف گاز
اطلاعیه مدیریت مصرف گاز در پی ورود جبهه هوای سرد و برودت هوا در اکثر نقاط کشور، مصرف گاز کشور به‌ویژه در بخش خانگی- تجاری، روند افزایشی یافته؛ از این رو، شرکت ملی گاز ایران از تمامی هموطنان درخواست کرد تا در مصرف گاز، صرفه‌ج ...
1402/12/08
s