چهار شنبه, 05 اردیبهشت,1403

رنگ متن

شرکت گاز استان زنجان در پیشگیری از مسمومیت ناشی از گاز مونوکسید کرین هشدار داد

شرکت گاز استان زنجان در پیشگیری از مسمومیت ناشی از گاز مونوکسید کرین هشدار داد

به مناسبت سومین روز از هفته پیشگیری از مسمومیت ها با عنوان "روز پیشگیری از مسمومیت ناشی از گازها و منوکسید کربن شرکت گاز استان زنجان در این خصوص هشدار داده و برخی از توصیه ها و نکات را برای پیشگیری از بروز مسمومیت ناشی از گاز منوکسیدکربن؛ منتشر کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت گاز استان زنجان؛ رئیس روابط عمومی این شرکت با تاکید بر اینکه مسمومیت با گاز منوکسید کربن؛ کشنده ترین مسمومیت غیرعمدی در کشور است و شیوع آن در فصل سرما به دلیل فعالیت وسایل گازسوز افزایش می یابد؛ از مردم عزیز خواست: مراقب روزهای سرد پیش رو باشند.

نادر رابطی با بیان اینکه مسمومیت با مونواکسید کربن یا گازگرفتگی؛ مسمومیتی است که به خاطر تنفس گاز خطرناک کربن مونوکسید ایجاد شده و به وسیله انواع وسایل گازسوز مانند: بخاری، آبگرمکن، پیک نیک و حتی زغال ایجاد می‌شود؛ افزود: اغلب این مسمومیت ها که با شروع فصل سرد سال دیده می‌شود؛ به دلیل عدم تهویه مناسب در یک مکان است که اگر دودکش یا تهویه یک مکان مسدود باشد، گاز کربن مونوکسید منتشر شده و موجب مسمومیت و در نهایت مرگ می‌شود.

وی با اشاره به اینکه؛ مرگِ بر اثر گازگرفتگی را «مرگ خاموش» می‌نامند؛ تصریح داشت: نشانه‌های اولیه ناشی از این گاز تا حدی شبیه به سرماخوردگی و آنفلوآنزا است؛ با این تفاوت که در آن تب وجود ندارد و همزمان در اکثر افراد خانواده ایجاد شده و اثرات آن شامل خواب آلودگی و خمیازه کشیدن بیش از حد، گیجی، ضعف و بی‌ حالی، سردرد، تهوع و استفراغ، کاهش دید،کاهش هوشیاری، قطع تنفس، تشنج، اغما و متاسفانه مرگ است.

رئیس روابط عمومی شرکت گاز استان با تاکید بر اینکه رعایت نکردن اصول ایمنی در کاربرد وسایل گرمایشی می‌تواند بسیار خطرناک باشد؛ ادامه داد: استفاده از وسایل گازسوز و گرمایشی بدون دودکش، نقص در دودکش و نشت‌ گاز به فضای مسکونی، استفاده از وسایل خوراک ‌پزی برای گرمایش، به کارگیری روشنایی گازی به مدت طولانی به ویژه در فضای بدون تهویه، آبگرمکن‌های دیواری و زمینی به ویژه وقتی که دودکش مناسب ندارند، ضعف در دودکش شومینه، معیوب بودن مشعل شوفاژ، خودروی روشن در پارکینگ، نبودن تهویه درست و مناسب در محیط، نقص فنی در وسایل گرمازا و نقص فنی در شبکه تهویه لوله‌کشی آبگرمکن‌ها، بخاری‌ها، شومینه‌ها از منابع تولید گاز مونوکسید کربن در ساختمان‌ها است.

رابطی در خصوص ضرورت رعایت نکات ایمنی گاز خانگی با بیان اینکه هر وسیله گازسوز باید به یک شیر مستقل وصل شود، افزود: استفاده از یک شیر و گرفتن انشعاب از آن برای چند وسیله گازسوز غیراستاندارد و ممنوع است.

 

وی با تاکید بر اینکه شیرهایی که مورد استفاده نیست؛ باید با درپوش مسدود شود، گفت: هر وسیله گازسوز مانند بخاری و آبگرمکن نیازمند دودکشی مستقل با کلاهک H شکل است.

رئیس روابط عمومی شرکت گاز استان همچنین از مشترکین خواست تا محل اتصال وسیله گازسوز با دودکش را هر از چندی مورد بازدید قرار داده و از اتصال محکم آن مطمئن شوند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه کلاهک دودکش بخاری نیز به شکل دوره‌ای باید مورد بازدید قرار گیرد، تاکید کرد: باید بررسی شود که این کلاهک در جای خود قرار گرفته و توسط باد و طوفان جابجا نشده باشد.

رابطی در این باره افزود: در صورتی که کلاهک در جای خود نبوده یا جابجا شده باشد؛ باید آن را در جای خود قرار داد چرا که نبودن کلاهک دودکش سبب وارد شدن اجسام خارجی و همچنین برف و باران به فضای داخل دودکش شده و احتمال انسداد آن را افزایش داده و انسداد دودکش سبب جلوگیری از خروج محصولات احتراق و در نتیجه سوختن ناقص وسیله گازسوز و گازگرفتگی ساکنان خواهد شد.

وی در ادامه به آموزش نکات ایمنی که در زمان نشت گاز باید انجام شود، پرداخت و گفت: در صورتی که شهروندان متوجه نشت گاز شده و احساس کردند گاز در داخل فضای خانه‌ پر شده است، ابتدا باید درب‌ها و پنجره‌ها را باز کرده، از کشیدن سیگار و یا زدن کبریت و یا کلید برق و یا روشن کردن لوازم برقی خودداری کنند تا هیچ منبع قابل اشتعالی را به وجود نیاورند.

رئیس روابط عمومی شرکت گاز استان زنجان توصیه کرد: شهروندان باید مطمئن شوند که لوله بخاری و هواکش‌های خانه مسدود نشده است و درست کار می‌کنند تا این‌که دود و بخار بتواند به‌راحتی از این هواکش ها به بیرون منتقل شود.

رابطی خاطرنشان کرد: افراد باید مدخل ورودی و خروجی هوا برای سوخت مناسب را همیشه تمیز نگه دارند، چون وجود هوا برای سوخت کامل و ایمن و خروج کامل منوکسیدکربن در بخاری و شومینه‌ها لازم است.

وی با تاکید بر اینکه مشترکین گاز طبیعی بایستی پیش از رسیدن فصل سرما همه وسایل گرمایشی خانه‌ خود را سرویس کنند تا با کمترین مشکل در فصل سرما مواجه شوند؛ از مشترکین گاز طبیعی خواست: بیش از پیش در استفاده از نعمت گاز طبیعی مسائل ایمنی را رعایت کرده و از تجهیزات استاندارد استفاده کنند.

 

 

  • تاریخ انتشار :
  • 3 آبان 1400
  • واحد روابط عمومی شرکت گاز استان زنجان
نظر شما چیست
 captcha
آخرین اخبار
عملکرد فرهنگی شرکت گاز زنجان در کاهش حوادث ناشی از آن موفق بوده است
عملکرد فرهنگی شرکت گاز زنجان در کاهش حوادث ناشی از آن موفق بوده است مدیر عامل شرکت گاز استان زنجان با اشاره به برنامه‌های فرهنگی شرکت گاز زنجان در راستای آموزش اصول بهینه و ایمن مصرف گاز برای مشترکین، گفت: عملکرد فرهنگی شرکت گاز زنجان در کاهش حوادث ناشی از آن موفقیت آ ...
1403/02/04
برگزاری مانور عملیاتی برای حفظ آمادگی در مقابله با بحران‌ها لازم و ضروری است
برگزاری مانور عملیاتی برای حفظ آمادگی در مقابله با بحران‌ها لازم و ضروری است مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان گفت: با توجه‌ به تهدیدات گسترده و احتمال بروز بحران‌های طبیعی مختلف، برنامه‌ریزی و اجرای مانور در حفظ آمادگی تیم‌های عملیاتی شرکت گاز زنجان در مقابله با بحران‌ها و تهدید ...
1403/02/03
در سال 1402 انجام شد؛ نشت‌یابی بیش از 100 درصد شبکه گاز رسانی در استان زنجان
در سال 1402 انجام شد؛   نشت‌یابی بیش از 100 درصد شبکه گاز رسانی در استان زنجان رئیس بازرسی فنی شرکت گاز استان زنجان، از انجام عملیات نشت‌یابی 103 درصدی خطوط تغذیه و شبکه توزیع و کف خواب خبر داد .
1403/01/25
با حضور خادمان حرم مطهر امام رضا (ع) ، محفل انس با قرآن کریم شرکت گاز زنجان برگزار شد
با حضور خادمان حرم مطهر امام رضا (ع) ، محفل انس با قرآن کریم شرکت گاز زنجان برگزار شد محفل انس با قرآن کریم شرکت گاز زنجان با حضور خادمان حرم مطهرامام رضا (ع) به عنوان مهیمانان ویژه روز دوشنبه 20فروردین ماه مصادف با بیست و هشتم ماه مبارک رمضان در شرکت گاز بصورت مجزا برای آقایان و بانوا ...
1403/01/25
در سال 1402صورت گرفت؛حضور بیش از یک هزار نفر در برنامه‌های ورزشی شرکت گاز زنجان
در سال 1402صورت گرفت؛حضور بیش از یک هزار نفر در برنامه‌های ورزشی شرکت گاز زنجان مسئول امور ورزش شرکت گاز استان زنجان گفت: در سال 1402 بیش از یک هزار نفر از کارکنان و خانواده‌های شرکت گاز استان زنجان در برنامه‌های ورزشی شرکت کردند.
1403/01/21
اعزام کاروان‌ راهیان نور شرکت گاز استان زنجان به مناطق عملیاتی جنوب کشور
اعزام کاروان‌ راهیان نور شرکت گاز استان زنجان به مناطق عملیاتی جنوب کشور فرمانده پایگاه بسیج شهدای گمنام شرکت گاز استان زنجان گفت: در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تجدید میثاق با شهدای هشت سال دفاع مقدس کاروان راهیان نور شرکت گاز استان زنجان از مناطق عملیاتی جنوب کشور ...
1403/01/19
دیدار نوروزی وزیر نفت با کارکنان صنعت نفت
دیدار نوروزی وزیر نفت با کارکنان صنعت نفت آیین دیدار نوروزی جواد اوجی، وزیر نفت، با مدیران و کارکنان صنعت نفت، صبح روز سه‌شنبه، ۱۴ فروردین‌ماه در ساختمان مرکزی وزارت نفت برگزار شد.
1403/01/18
در سال 1402 صورت گرفت؛ واگذاری417 اشترک رایگان گاز در استان زنجان
در سال 1402 صورت گرفت؛  واگذاری417  اشترک رایگان گاز در استان زنجان مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان گفت: شرکت گاز استان زنجان در راستای انجام وظایف قانونی و مسئولیّت‌های اجتماعی، رفع محرویت‌زدایی و حمایت از خانواده‌های کم بضاعت در سال‌گذشته 418 اشتراک رایگان به جامعه هد ...
1403/01/15
s