سرارزیاب جایزه سرآمدی شرکت ملی گاز ایران:
هم راستایی توانمندیها و تلاش برای ارائه خدمات به مشترکین با بالاترین کیفیت؛ در سایه همت کارکنان جوان گاز زنجان
ارزیابان سرآمدی و بهبود مستمر شرکت ملی گاز ایران با حضور سه روزه خود؛ فرآیند ارزیابی جایزه سرآمدی و بهبود مستمر شرکت گاز استان زنجان را مورد ارزیابی قرار دادند.
به گزارش روابط عمومی شرکت گاز استان زنجان؛ در مراسم اختتامیه این ارزیابی که با حضور مدیرعامل؛ اعضای هیات مدیره، اعضای کمیته راهبری و استراتژیک، منابع انسانی، مسئولیت های اجتماعی، کمیته فرآیندها و مشتریان، کمیته شراکت ها و منابع برگزار شد، مهندس جلیل حبیبی با تشکر از تلاشهای ارزشمند کارکنان گاز زنجان و تیم ارزیابی؛ گفت: با تمهیدات و برنامه ریزی های صورت گرفته؛ شرکت گاز استان زنجان در راستای تحقق چشم انداز ترسیم شده در مسیر تعالی قرار دارد و کلیه فعالیتها و خدمات ارایه شده با سرلوحه قرار دادن مدل تعالی اجرا می شود.
سرارزیاب جایزه سرآمدی شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه فعالیتهای ارزشمند و همکاری صمیمانه کارکنان و مدیریت پیش قدم گاز زنجان؛ قابل تقدیر است؛ افزود: فرآیند بهبود در شرکت گاز استان زنجان بدرستی شناسایی شده و سطح بلوغ سازمانی که اتفاق افتاده است؛ تناسب خوبی با سطح درخواستی گاز زنجان دارد.
مهندس حبیبی با اشاره به اینکه در این فرآیند، براساس ارزشها و مفاهیم بنیادین سرآمدی در مدل EFQM کلیه معیارهای مدل با توجه به عملکرد سازمان مورد بررسی قرار گرفته است؛ ابراز داشت: طبق استانداردهای تعیین شده 8 خروجی داریم که پایداری در نتایج برجسته، ارزش افزایی برای مشتریان، رهبری با دور اندیشی، الهام بخشی و درستی، مدیریت به وسیله چابکی، موفقیت از طریق استعداد کارکنان، بهره برداری از خلاقیت و نوآوری توسعه قابلیت های سازمانی و خلق آینده ای پایدار به عنوان سرفصل های اعلام نتایج و برنامه های بهبود و نقاط قوّت گزارش می شود.
وی با اشاره به نقاط قوت گاز زنجان در ارزیابی جایزه تعالی سازمانی، تصریح داشت: حمایت مناسب رهبران از توسعه فرهنگ تعالی سازمان و ایجاد سیستم های مختلف مدیریتی به صورت یکپارچه، شناسایی و الویت بندی نیازها و انتظارات ذینفعان، پایش تحقق استراتژی ها و برنامه های راهبردی شرکت، تعریف جهت گیری های کلان و ارکان جهت ساز شرکت از طریق تدوین بیانیه استراتژیک، اطلاع رسانی و ترویج چشم انداز، ماموریت، ارزش های سازمانی و اشاعه منشور اخلاقی در میان کارکنان، برقراری ارتباط موثر با مشتریان با استفاده از استانداردISO 10002 و توصیه های فنی به مشتریان جهت استفاده مسئولانه انرژی در قالب برنامه های آموزشی، از جمله نکات کلیدی و نقاط قوت گاز زنجان است.
سرارزیاب جایزه سرآمدی شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه رصد دائمی تحولات عمومی و اختصاصی کسب و کار و اطلاعات، تلاش برای درک محرک های درونی و بیرونی اثر گذار در تحولات سازمانی، تلاش جهت ایجاد فرهنگ رهبری مشترک در سازمان از طریق تشکیل کمیته های تخصصی و مدیریتی، اتخاذ رویکرد آموزش توسط مدرسان داخلی با استفاده از کارکنان مجرب سازمان و استفاده از آموزش های مجازی از دیگر نقاط قوت گاز زنجان است؛ ادامه داد: حمایت از شرکاء، تامین کنندگان و پیمانکاران شرکت، اندازه گیری پیامدهای زیست محیطی، محصولات و خدمات شرکت، طراحی و اجرای سیستم های مناسب حفاظت از انرژی با استفاده از سیستم مدیریت انرژی، پاسخ گویی و گزارش دهی رهبران به نهادهای حاکمیتی و ارائه آموزش های ایمنی گاز طبیعی و مصرف بهینه گاز برای گروه های مختلف اجتماعی نیز در زیر مجموعه نکات کلیدی و نقاط قوت این شرکت محسوب می شود.
مهندس حبیبی با تصریح بر اینکه گاز زنجان فعالیّت های ارزشمند، برجسته و قابل توجّهی را انجام داده است که محرک توسعه و بهبود مستمر را از نتایج حاصله مشاهده می کنیم؛ گفت: استفاده کامل از مدل BSC حاوی شاخص ها و اهداف عملکردی برای فرآیندهای کلیدی در تمام سطوح، هدف گذاری کامل برای شاخص های فرآیندی و کلیدی سازمان، توجه بیشتر به بهینه کاوی و مقایسه نتایج سازمان با سازمانهای برتر، بهره گیری مناسب تر از فنون آماری، انجام مطالعات نظام مندی برای بررسی و تجزیه و تحلیل تاثیر فناوری جدید بر فرآیندها، تدوین نقشه راه سازمان برای حرکت موثر و برنامه ریزی شده در مسیر تعالی از طریق سیستم های مدیریتی؛ از جمله نقاط بهبود گاز زنجان است.
وی؛ سنجش میزان رضایت کارکنان و سایر ذینفعان از سبک رهبری مدیران، اندازه گیری میزان پیشرفت برنامه ها و پروژ های جاری، اجرای برنامه های جانشین پروری و توانمند سازی و پرورش مدیران آینده، تعیین اهداف عملکردی در سطح واحد های سازمانی، ارائه آموزش های مرتبط با پرورش خلاقیت و نوآوری، به اشتراک گذاری بهترین تجارب بدست آمده در سازمان، بهره گیری از الگو برداری و مقایسه رویگردها، تلاش براس گسترش همکاری با شرکاء بالقوه، تلاش برای جلب مشارکت بیشتر ذینفعان بیرونی و شناسایی و مدیریت ریسک های سازمانی را از دیگر موارد نقاط بهبود گاز زنجان عنوان کرد.
سر ارزیاب جایزه سرآمدی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه اولین هدفی که جایزه ملی سرآمدی دنبال میکند؛ ایجاد فضایی است که به تعالی سازمانی کمک میکند؛ ابراز داشت: ایجاد فضای مناسب برای تبادل تجربیات موفق بین شرکتهای گاز استانی است و تشویق سازمانها برای انجام خودارزیابی و حضور در ردیف شرکتهای برتر وزارت نفت از دیگر اهداف مورد نظر است که به وسیله سیستم تعالی سازمانی؛ دستیابی به این اهداف امکانپذیر میگردد.
در ادامه مدیر عامل شرکت گاز استان زنجان نیز بیان اینکه تعالی؛ فرآیند یادگیری و تعامل است و شناخت نقاط قوت و قابل بهبود در راستای ارایه خدمات بهینه و به موقع به مشترکین از مهمترین نتایج ارزیابی مدل تعالی است؛ با قدردانی از زحمات و راهنمایی های ارزشمند تیم ارزیابی مدل تعالی گفت: ارزیابان جایزه سرآمدی و بهبود مستمر صنعت گاز با حضور در جمع تیم های مختلف کاری در چارچوب معیارهای نه گانه مدل تعالی سازمانی EFQM فرآیندهای کاری را تحت ارزیابی قرار داده و توصیه های لازم را ارائه کردند.
مهندس موسی احمدلو با اشاره به اینکه با تلاش و پیگیری همکاران فعال در کارگروه های تعالی و همت کارکنان این شرکت امیدواریم بتوانیم سطح کیفی ارائه خدمات شرکت را به طور مستمر بهبود ببخشیم؛ تصریح داشت: مدل های تعالی، روش مناسبی برای ارزیابی عملکرد سازمان ها است و افزایش ضریب نفوذ آن در سطح سازمان و ارتباط آن با تمام فعالیتهای سازمانی از مهم ترین نکات قابل توجه در تعالی سازمانی است.
وی اظهار داشت: هدف شرکت گاز استان زنجان ارائه خدمات صادقانه به مردم است و تعالی سازمانی باید در نهایت منجر به افزایش رضایتمندی مشترکین و ذینفعان شود.
مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان با تاکید بر ضرورت حرکت در مسیر تعالی سازمانی و اهمیت استقرار این مدل؛ با قدردانی از همت کارکنانی که نسبت به مسئولیت خود تعصب داشته و صادقانه تلاش می کنند؛ ابراز کرد: امیداوریم امسال هم بتوانیم چون سالهای گذشته برگ زرین دیگری بر افتخارات شرکت گاز استان زنجان بیافزاییم.
مدیر تعالی شرکت گاز استان زنجان نیز در ادامه با اشاره به اینکه حرکت در مسیر تعالی یک الزام سازمانی است که زمینه رشد و توسعه روز افزون سازمان را فراهم می آورد؛ گفت: خوشبختانه با اقداماتی که در سه سال گذشته صورت گرفته است و با تدوین سند استراتژی سازمان و تعیین چشم اندازی که در افق 1404 گاز زنجان دنبال می کند؛ در بین 10 شرکت برتر گاز استانی قرار گیریم.
مهندس مهدی نبئی ابراز داشت: اندازه گیری جایگاه سازمان و شناسایی جایگاه گاز زنجان در بین شرکت های گاز استانی نشان می دهد که ما حداقل شاهد جهش 5 پله ای در این زمینه بوده ایم در حالی که در سال 96 در بین 15 تا 20 مین شرکت های گاز استانی قرار داشته ایم.
وی با بیان اینکه طبق آخرین سنجش شاخصهای مدون و متقن مدیریت گازرسانی شرکت ملی گاز؛ جایگاه کنونی گاز زنجان بین 10 تا 15 گاز استانی است؛ پیش بینی انجام شده برای افق 1400 را قرار گیری در رتبه 14 و چشم انداز 1404 را قرار گیری در بین 10 شرکت برتر گاز استانی اعلام کرد که کاملاً قابل دست یابی است.
مدیر تعالی شرکت گاز استان زنجان ابراز داشت: آنچه که از ارزیابی منتج می شود؛ شناخت از زمینه های بهبود و شناسایی الگوی های بهینه ای است که سازمان می تواند در صنعت خود بدست آورده و بتواند برنامه هایی تدوین کند که توانمندی های خود را برای دستیابی به نتیجه نهایی سازمان که رضایتمندی مشتریان برای دستیابی به عمر طولانی، استقرار و استمرار فعالیت های سازمان در فضای کسب و کار است را بدست آورد.
مهندس نبئی با اعلام اینکه ســطح انگیزه تعالی جویی و کمالگرایی هر سازمان؛ بی تردید نشان دهنده میزان بلوغ و توسعه یافتگی نظام مدیریت سرمایه انسانی و فضای عملیاتی آن سازمان است؛ ابراز داشت: با این تفکر و رویکرد درست و موثر با همکاری همه کارکنان تلاشگر گاز زنجان؛ به دنبال نهادینه کردن روحیه و فرهنگ تعالی جویی و توسعه و پایدارسازی فضای عملیاتی کارآمد و اثربخش؛ در تمامی ابعاد و جوانب ســازمان هستیم.
گفتنی است تیم ارزیابی سرآمدی و بهبود مستمر شرکت ملی گاز ایران با حضور آقایان جلیل حبیبی، سرارزیاب جایزه سرآمدی شرکت ملی گاز ایران، حمید رضا موسی خانی؛ مدیر سیستم های مدیریت شرکت گاز استان خوزستان، محمد مهدی محمدی؛ مدیر سیستم های بهداشت صنعتی گاز سمنان و ابوالفضل دهقانی؛ مسئول هماهنگی فروش شرکت گاز استان یزد؛ طی 2 روز ارزیابی؛ با تشکیل کارگروهای متعد به ارزیابی معیارهای مدل از جمله کمیته راهبری و استراتژیک، منابع انسانی، مسئولیت های اجتماعی، کمیته فرآیندها و مشتریان، کمیته شراکت ها و منابع پرداختند.