جمعه, 10 فروردین,1403

رنگ متن

رئیس روابط عمومی شرکت گاز استان زنجان: مردم دقّت بیشتری کنند/ نصب صحیح شیلنگ بخاری و دودکش ها در بالا بردن ایمنی بخاری ها تاثیر بسزایی دارد

رئیس روابط عمومی شرکت گاز استان زنجان: مردم دقّت بیشتری کنند/ نصب صحیح شیلنگ بخاری و دودکش ها در بالا بردن ایمنی بخاری ها تاثیر بسزایی دارد

رئیس روابط عمومی شرکت گاز استان زنجان:

مردم دقّت بیشتری کنند/ نصب صحیح شیلنگ بخاری و دودکش ها در بالا بردن ایمنی بخاری ها تاثیر بسزایی دارد

نادر رابطی تاکید کرد: وسایل گازسوز همانند سایر وسایل مشابه برای روشن شدن و سوختن مناسب؛ نیاز به هوا دارند و تنها راه ارتباطی آنها با فضای خارج از ساختمان؛ از طریق هواکش است.

رئیس روابط عمومی شرکت گاز استان زنجان با بیان اینکه گاز گرفتگی از جمله حوادثی است که معمولاً در اثر فقدان دودکش مناسب برای وسایل گازسوز به خصوص بخاری و آبگرمکن و عدم تهویه کافی در فضای اتاق روی می دهد، گفت: سوختن ناقص گاز و تجمّع گازهای مسموم کننده و یا حتی کمبود اکسیژن سبب مسمومیت افرادی که در چنین فضایی تنفس می کنند شده و ممکن است به مرگ آنها منتهی شود.

نادر رابطی در این باره اظهار داشت: با شروع شدن فصل سرما افراد برای گرم کردن محیط خانه خود از وسایل گرمایشی استفاده می کنند، بنابراین اگر یک مقدار بی احتیاطی صورت گیرد؛ عواقب جبران ناپذیری بدنبال خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه رعایت نکات ایمنی بسیار ضروری است؛ به مهمترین نکات برای راه اندازی وسایل گرمایشی اشاره و تاکید کرد: نصب صحیح شیلنگ بخاری و دودکش ها در بالا بردن ایمنی بخاری ها تاثیر بسزایی دارد.

رئیس روابط عمومی شرکت گاز استان زنجان مهم‌ترین مسئله در مقابله با قاتل خاموش و پیشگیری از گاز گرفتگی را مسئله نصب صحیح اتصالات و جابه‌جایی هوا در داخل منزل عنوان کرد و گفت: گاز منواکسیدکربن از سوختن ناقص تولید شده و مهم‌ترین کانون نشست آن از دودکش‌های غیر اصولی وسایل گرمایشی است، بنابراین شهروندان باید هنگام نصب دودکش توجّه داشته باشند که انتهای دودکش باید حداقل90سانتیمتر تا یک متر از سطح بام و یک متر از دیوار جانبی بام فاصله داشته باشد و انتهای آن کلاهکی به شکل H  قرار داده شده باشد.

رابطی با اشاره به اینکه دودکش و اتصالات باید از جنس مقاوم و بدون هیچ‌ گونه منفذی بوده و در کل ساختمان برای هر واحد یک لوله سیمانی قرار داده شده باشد که به خروج آلاینده‌ها کمک و از ورود ذرّات معلق مانند برگ درختان، شاخه درختان و هر چیز دیگر جلوگیری کند، افزود: بدیهی است در این موارد مهم و حساس که مسئله خروج گاز منواکسید کربن و سایر آلاینده‌ها مطرح است لوله‌های آکاردئونی آلومینیومی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

وی اضافه کرد: استفاده از یک دودکش برای چند وسیله گرمایشی کار بسیار اشتباهی است و شهروندان باید سرتاسر مسیر دودکش‌ها را به منظور اطمینان از هدایت مناسب آلاینده‌ها و گازهای سمی به بیرون کنترل و از سالم بودن اتصالات اطمینان حاصل کنند.

رئیس روابط عمومی شرکت گاز استان زنجان در ادامه با اشاره به اینکه حتماً دقّت کنیم لوله های دودکش، حتی زمانی هم که بخاری روی شمعک است باید گرما داشته باشد؛ افزود: چرا که سرد بودن لوله ها نشانه این است که گازهای سمّیِ وسیله گاز سوز شما به خارج از ساختمان نمی رود و در حال انتشار در خانه است؛ بنابراین  فوراً بخاری را خاموش و اشکال را برطرف کنید و تا زمانی که مشکل برطرف شود در یا پنجره محل سکونت خود را باز کنید تا وسایل گرمایشی تعمیر و آماده استفاده شود.

رابطی تأکید ‌کرد: از به کار بردن وسایل گرمایشی بدون نصب دودکش یا دارای نقص در سیستم دودکش باید جداً خودداری شود.

وی توجّه مشترکین محترم را به رنگ آبی شعله بخاری جلب کرد و تاکید داشت: در صورتی که رنگ شعله بخاری آبی نباشد ممکن است این امر ناشی از نرسیدن هوای کافی به بخاری بوده و سبب تولید گاز منواکسیدکربن شود.

رئیس روابط عمومی شرکت گاز استان زنجان همچنین با بیان اینکه مردم در نصب اتصالات سیستم‌های گرمایشی از به کار بردن زانویی‌های متعدد هم باید جداً خودداری کنند؛ یادآور شد: چون این کار ضریب اطمینان وسیله گرمایشی را کاهش داده و متقابلاً مراکز و منافذ نشت گاز را افزایش می‌دهد، باید از حداقل زانویی استفاده شود تا اختلالی در خروج آلاینده‌ها ایجاد نشود.

رابطی ابراز داشت: مشترکین محترم هنگام نصب وسایل گاز سوز به ‌ویژه بخاری گازی؛ حتما! از بست‌های فلزی مناسب و شیلنگ استاندارد، استفاده کرده و هر چند وقت یکبار شیلنگ های لاستیکی را مورد بازرسی قرار دهند و در صورت مشاهده نقص و فرسودگی سریعاً به تعویض آن اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه شهروندان از قرار دادن لوله‌ بخاری در آب باید جداً خودداری کنند؛ تصریح داشت: افرادی هم که انتهای لوله‌های بخاری را در ظروف آب قرار می‌دهند در اشتباه کامل هستند چرا که تصور می‌کنند گاز در آب جذب ‌شده و خطری نخواهد داشت؛ در صورتی که این کار کاملاً اشتباه بوده و متاسفانه تا کنون بسیاری از شهروندان با این اقدام غلط جان خود را از دست داده اند.

رابطی در پایان از مشترکین خواست توصیه‌های ایمنی در مورد وسایل گازسوز را که بارها و بارها به آن تاکید و سفارش شده است؛ جدی بگیرند چرا که اگر به راستی این توصیه‌ها به کارگرفته شود می توان از این نعمت الهی به خوبی استفاده کرده و البته شاهد کاهش و انشاا... به صفر رسیدن آمار مرگ و میر ناشی از گاز گرفتگی باشیم.


  • تاریخ انتشار :
  • 1 آبان 1397
  • واحد روابط عمومی شرکت گاز استان زنجان
نظر شما چیست
 captcha
آخرین اخبار
در ایام تعطیلات نوروز؛ نیروهای پست امداد گاز زنجان 24 ساعت آماده خدمات رسانی هستند
در ایام تعطیلات نوروز؛  نیروهای پست امداد گاز زنجان 24 ساعت آماده خدمات رسانی هستند مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان از آمادگی خدمات رسانی امداد گران، پست امداد شرکت گاز استان زنجان در ایام تعطیلات نوروز 1403 به طور 24 ساعت خبر داد.
1403/01/07
پیام نوروزی رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت حلول سال جدید
پیام نوروزی رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت حلول سال جدید سال ۱۴۰۳، سال «جهش تولید با مشارکت مردم»
1403/01/05
دکتر رئیسی در پیام نوروزی سال ۱۴۰۳: خدمات دولت در زمینه‌های مختلف در سال ۱۴۰۳ افزایش خواهد یافت
دکتر رئیسی در پیام نوروزی سال ۱۴۰۳: خدمات دولت در زمینه‌های مختلف در سال ۱۴۰۳ افزایش خواهد یافت رئیس جمهور با بیان اینکه اطمینان می‌دهم سال ۱۴۰۳ سال رونق بیشتر تولید و اقتصاد، کاهش بیشتر نرخ تورّم و خدمت‌رسانی گسترده به مردم عزیز خواهد بود، تصریح کرد: هر چه در این دو سال و نیم، تلاش برای تکمیل ط ...
1403/01/05
پیام تبریک معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به مناسبت فرارسیدن سال نو شمسی
پیام تبریک معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به مناسبت فرارسیدن سال نو شمسی مجید چگنی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با ارسال پیامی، همزمانی ماه مبارک رمضان با سال نو شمسی را به تمامی همکاران و خانواده‌های ارجمندشان تبریک و تهنیت گفت.
1403/01/05
پیام تبریک مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان به مناسبت فرارسیدن سال نو
پیام تبریک مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان به مناسبت فرارسیدن سال نو رحیم سلیمانی‌نژاد مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان با ارسال پیامی، همزمانی ماه مبارک رمضان با سال نو شمسی را به تمامی همکاران و خانواده‌های ارجمندشان تبریک و تهنیت گفت.
1403/01/05
معاون وزیر نفت در امور گاز در آیین دومین سالگرد تأسیس خانه گاز خبر داد: استفاده از گواهی صرفه‌جویی گاز در بورس انرژی برای اجرای طرح‌های بهینه‌سازی
معاون وزیر نفت در امور گاز در آیین دومین سالگرد تأسیس خانه گاز خبر داد:  استفاده از گواهی صرفه‌جویی گاز در بورس انرژی برای اجرای طرح‌های بهینه‌سازی استفاده از گواهی صرفه‌جویی گاز در بورس انرژی برای اجرای طرح‌های بهینه‌سازی، نیاز منابع مالی ما را در این زمینه تأمین می‌کند.
1402/12/20
معاون وزیر نفت در امور گاز در آیین دومین سالگرد تأسیس خانه گاز خبر داد: استفاده از گواهی صرفه‌جویی گاز در بورس انرژی برای اجرای طرح‌های بهینه‌سازی
معاون وزیر نفت در امور گاز در آیین دومین سالگرد تأسیس خانه گاز خبر داد:  استفاده از گواهی صرفه‌جویی گاز در بورس انرژی برای اجرای طرح‌های بهینه‌سازی استفاده از گواهی صرفه‌جویی گاز در بورس انرژی برای اجرای طرح‌های بهینه‌سازی، نیاز منابع مالی ما را در این زمینه تأمین می‌کند.
1402/12/15
معاون وزیر نفت در امور گاز با توجه به روند صعودی حجم مصرف گاز هشدار داد: هموطنان با مدیریت مصرف گاز ما را در پایدار نگهداشتن شبکه یاری کنند
معاون وزیر نفت در امور گاز با توجه به روند صعودی حجم مصرف گاز هشدار داد:  هموطنان با مدیریت مصرف گاز ما را در پایدار نگهداشتن شبکه یاری کنند معاون وزیر نفت در امور گاز با اشاره به کاهش شدید دما در کشور و افزایش مصرف گاز در بخش خانگی گفت: در صورت تداوم شدت مصرف گاز، امکان افت فشار در سرشاخه‌ها وجود دارد و از این رو از تمامی هموطنان تقاضا دا ...
1402/12/13
s