پنجشنبه, 06 اردیبهشت,1403

رنگ متن

رئیس روابط عمومی شرکت گاز استان زنجان: هشدار؛ حتماً قبل از نصب وسایل گاز سوز؛ مسیر دودکش را بازرسی و از باز بودن مسیر مطمئن شویم

رئیس روابط عمومی شرکت گاز استان زنجان: هشدار؛ حتماً قبل از نصب وسایل گاز سوز؛ مسیر دودکش را بازرسی و از باز بودن مسیر مطمئن شویم

به گزارش روابط عمومی شرکت گاز استان زنجان؛ نادر رابطی با اشاره به کاهش دما و سردی هوا در استان و لزوم استفاده از لوازم گرمایشی؛ تاکید کرد: شهروندان عزیز در نصب وسایل گاز سوز مانند بخاری یا پکیج دقت کرده و حتماً از باز بودن مجاری هوا و مسیر دودکش؛ اطمینان حاصل کنند.

وی با بیان اینکه برای اطمینان از صحت عملکرد دودکش می توان 3 آزمایش آسان را انجام داد؛ افزود: ساده‌ترین آزمایش هر دودکش؛ دست‌زدن و لمس آن است که سردی دودکش زنگ خطری برای عدم عبور گازهای سمیِ حاصل از احتراقِ وسیله گازسوز است.

رئیس روابط عمومی شرکت گاز استان زنجان با بیان اینکه وقتی وسیله گازسوز کار می کند بایستی دودکش داغ بوده و نوک انگشتان داغی آنرا حس کند؛ گفت: به منظور کسب اطمینان از کارکرد صحیح وسیله گاز سوز، لوله بخاری خود را لمس کرده و در صورتی که گرمای آنرا احساس نکردید، فوراً بخاری را خاموش و اشکال را برطرف کنید چرا که دودکش سرد زنگ خطری است که نشان می دهد گازهای سمی وسیله گاز سوز در خانه شما در حال انتشار است. 

رابطی افزود: هنگام خرید و یا اجاره خانه و قبل از وصل وسایل گازسوز به دودکش، مسیر دودکش‌ها را با یک وزنه و طناب محکم از پشت‌بام تا محل دریچه و مبدأدودکش کنترل کنید تا از باز بودن آن کاملاً مطمئن شوید.

 وی ابراز داشت: آزمایش بعدی؛ استفاده از شمع و یا شعله کبریت در محل دریچه و مبدأ دودکش در اتاق یا محل مصرف است که با قرار دادن کبریت روشن در ابتدای دریچه بایستی شعله به سمت داخل دودکش کشیده شود که این موضوع نشانه کـارکردن و مکش مناسب دودکش بوده و در صورتی که تغییری در شعله ایجـاد نشود نشان دهنده عدم مکش مناسب دودکش است.

رئیس روابط عمومی شرکت گاز استان زنجان با اعلام اینکه همیشه اجازه بدهید هوای کافی برای تنفس شما و جهت سوختن بخاری گازسوز به اتاق برسد؛ افزود: وجود روزنه های زیر درب ها برای این کار مفید است؛ بنابراین روزنه های زیر دربها را با اشیاعی همچون پارچه ، پتو و ... مسدود نکنید.

رابطی با تاکید بر اینکه هر بخاری و یا سایر وسایل گاز سوز باید به یک دودکش مجزا و مجهز به کلاهک H متصل باشند، توجه شهروندان را به عدم استفاده از یک دودکش برای دو وسیله گازسوز مانند آبگرمکن و هود جلب گرد و گفت: خودداری از بکاربردن زانوهای متعدد و حرارت گیر، عدم استفاده از بخاری گازی بدون دودکش در فضای بسته و منازل و جلوگیری از بکار بردن لوله های فنری آلومینیومی در وسایل گازسوز بخصوص بخاری از دیگر توصیه های ایمنی است که شهروندان باید به آن توجه کنند.

وی با اشاره به اینکه از تبدیل بخاری و سایر وسایلی که با سوخت های دیگرمورد استفاده قرار می گیرند به وسایل گازسوزجدا خودداری نمایید؛ تصریح داشت: بخاری بایستی همواره با شعله آبی بسوزد و درصورتیکه احساس کردید سوخت بخاری ناقص بوده و یا با شعله آبی نمی سوزد به آن بی‌تفاوت نمانید، چرا که ممکن است این علامت نقص ناشی از نرسیدن هوای کافی به بخاری باشد.

رئیس روابط عمومی شرکت گاز استان زنجان تاکید داشت: همواره محل اتصال دودکش به وسایل گازسوز را بازرسی و از آببندی و ثبات آنها اطمینان حاصل نمایید.

نادر رابطی با بیان اینکه گرفتگی از جمله حوادثی است که معمولا در اثر فقدان دودکش مناسب برای وسایل گازسوز به خصوص بخاری و آبگرمکن و عدم تهویه کافی درفضای اتاق روی می دهد، گفت:  سوختن ناقص گاز و تجمع گازهای مسموم کننده و یا حتی کمبود اکسیژن سبب مسمومیت افرادی که درچنین فضایی تنفس می کنند شده و ممکن است به مرگ آنها منتهی شود.

وی با اشاره به اینکه مسدود شدن دودکش سبب سوخت ناقص و ایجاد گازهای خطرناک و مسموم کننده و برگشت چنین گازهایی به داخل فضای زندگی گردیده و باعث گازگرفتگی ومرگ می شو؛ افزود:  هر چند وقت یکبار کلاهک دودکش های وسایل گازسوز را بازرسی وچنانچه کلاهک افتاده باشد آنرا در محل خود نصب کنید.

رابطی با بیان اینکه تمام دودکش های وسائل‌ گازسوز بایستی‌ حتماً مجهز به ‌بخش ‌عمودی متناسب‌ و کلاهک H  باشد؛ بر خودداری از فشردن بیش از اندازه کلاهک که  باعث تغییر حالت و گرفتگی منافذ خروج گازهای دودکش می شود؛ تاکید کرد و تصریح داشت: کلاهک علاوه بر اینکه از نفوذ باران و برف و افتادن سایر اشیا به  داخل دودکش جلوگیری می کند، در منظم سوختن وسیله گازسوز نیز موثراست.

وی ابراز داشت: انتهای دودکش های توی کار باید حداقل 1 متر از سطح پشت بام بالاتر باشد.

رئیس روابط عمومی شرکت گاز استان زنجان در ادامه سخنان خود بر عدم تماس مستقیم وسایل گاز سوز در محل عبور از شیشه های پنجره تاکید کرد و گفت: در چنین صورتی امکان شکستن شیشه در اثر حرارت و لق شدن و افتادن دودکش وجود دارد و در صورتیکه دودکش از پنجره به بیرون هدایت شده است باید دارای حداقل یک متر ارتفاع عمودی ازمحل خروج  از پنجره باشد.

رابطی تاکید کرد: هر وسیله گازسوز بایستی دارای دودکش مناسب و بدون اشکال جهت تخلیه گازهای حاصل از احتراق به فضای آزاد باشد و هرگونه نقص و نارسایی و رعایت ننمودن استانداردها در این مورد موجب حادثه خواهد شد.

وی با بیان اینکه شهروندان همچنین از قراردادن خروجی دودکش به صورت افقی با کلاهک و یا بدون کلاهک در زیر سقف و بالکن جداً خودداری نمایند؛ افزود: حتی‌الامکان از نصب زانوی اضافی در مسیر دودکش خودداری کنید زیرا زانو؛ کارآئی دودکش را کاهش می‌دهد.

رئیس روابط عمومی شرکت گاز استان زنجان  با اشاره به اینکه متاسفانه طی سال های گذشته تعداد زیادی از شهروندان عزیز به دلیل نقص فنی دودکش و تولید گاز سمی CO جان خود را از دست داده اند، به موارد زیر تاکید کرد:

- به ‌هیچ عنوان دودکش وسایل‌گازسوز وهواکش (فن) را از یک ‌لوله یا‌ کانال مشترک عبور ندهید.

- برای دودکش داخل و بیرون دیوار به هیچ عنوان از لوله‌های پلاستیکی و غیر مقاوم در برابر حرارت استفاده نشود.

- دودکش باید از ورقهای ضد زنگ (گالوانیزه) و نسبتاً ضخیم انتخاب شود.

- آبگرمکن و بخاری حتماً بایستی مجهز به دودکش باشد. از نصب این وسیله‌ها بدون دودکش در محیط های بسته جداً خودداری نمائید.

- استفاده از دودکش‌های مشترک بایستی با نظر متخصصین ‌و مهندسین ‌مشاور تأسیساتی ‌انجام ‌گردد.

- استفاده از دودکشهای ‌آکاردئونی ‌آلومینیومی بعلت ‌عدم امکان ‌آببندی در ابتدا و انتها خطرناک می‌باشد.

- از قراردادن قطعات لوله دودکش بصورت لب به لب خودداری نمائید و حتماً از دودکش های نوع نر و ماده که باعث آببندی در محل اتصال و عدم خروج گازهای حاصل از احتراق خواهد شد ، استفاده کنید.

- ازاضافه نمودن به طول بخش افقی دودکش در قسمت‌های فوقانی ساختمان جهت ساخت اطاقک و انباری بر روی بام خودداری نمائید.

- در هنگام ساخت طبقه‌ای جدید؛ دودکش‌های قدیمی را عمودی و استاندارد ادامه داده و در حین عملیات ساختمانی دودکش را در مقابل ریزش مصالح و نخاله ساختمانی و انسداد داخلی کاملاً محفوظ نگهدارید.

- هنگام عبور دودکش از داخل دیوار و تقاطع آن بایستی قطر لوله فلزی کاملاً یکسان باشد کم‌کردن قطر لوله هنگام خروج از ساختمان (دیوار یا سقف) مجاز نمی‌باشد.

- ازنصب دودکش درحیاط ‌خلوتهای رو بسته خودداری نمائید. داکت دودکشها باید خروجی از بالا و پایین به هوای آزاد داشته باشد و به هیچ وجه هیچگاه بالای داکت مسدود نگردد .

-  دودکش‌ها را مرتباً بازرسی نمائید و از آزادبودن مسیر دودکش اطمینان حاصل نمائید.

-  اطراف لوله‌های دودکش موجود در موتورخانه بایستی کاملاً آببندی گردد تا از نفوذ گازمونواکسید کربن (CO) به داخل بنا و یا موتورخانه جلوگیری شود.

-  در هنگام هرگونه ساخت و ساز مراقب باشید، مصالح ساختمانی به داخل دودکش ها ریخته نشود و راه ورودی دودکش را مسدود نکرده باشد.

- بخش عمودی (خروجی) دودکش حداقل بایستی 3 برابر بخش افقی درنظر گرفته شود و حداقل ارتفاع بخش عمودی نبایستی از یک متر کمتر باشد.

- از تغییر قطر در خروجی دودکش و کم کردن سایز آن خودداری نمائید.

- جهت جلوگیری از پدیده خطرساز» مکش معکوس» در ساختمانها لازم است بر روی قسمت زیرین درب ورودی

   هرآپارتمان از دریچه تهویه کرکره ای یا آیفونی مناسب به طول 50×20 سانتیمتر استفاده گردد. همچنین زیر دربهای ورودی اطاق خواب ها نیز حدود 3 تا 5 سانتیمتر باز باشد.

- قسمت عمودی دودکش بایستی برروی پایه‌های مناسب قرارگیرد تا وزن آن به پایه منتقل شود و از کج شدن آن جلوگیری بعمل آید. ضمناً بخش عمودی دودکش برروی نماها بایستی توسط بست‌های مناسب به دیوار محکم گردد.

- همچنین مراقب چرخش کلاهک به سمت زمین باشید، در این صورت اینگونه دودکش‌ها کارآئی لازم را ندارند و عدم خروج گازهای حاصل از احتراق جان شما را تهدید می‌کند.

-  هر ساله قبل از روشن کردن وسائل گرمازا، مراقب باشید مسیر دودکش‌ها توسط پرنده ای لانه‌سازی و مسدود نشده  باشد.

- در صورتیکه بعد از فصل سرما بخاری را جمع آوری می کنید حتما انتهای شیر را با در پوش مسدود نمایید و درهنگام وصل مجدد از افراد با صلاحیت کمک بخواهید.

رئیس روابط عمومی شرکت گاز استان زنجان در پایان از مشترکان گاز طبیعی که با احساس مسئولیت همیار شرکت گاز استان زنجان بوده اند؛ تشکر و قدردانی کرد و گفت: همگام با هموطنان قدم در راهی گذارده ایم که مقصد آن صیانت از منابع ملی، کمک به معیشت خانواده، پویایی و شکوفایی اقتصادی و توسعه پایدار ایران اسلامی است.

  • تاریخ انتشار :
  • 16 مهر 1396
  • واحد روابط عمومی شرکت گاز استان زنجان
نظر شما چیست
 captcha
آخرین اخبار
در سال 1402 صورت گرفت؛ مصرف 3 و نیم میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در استان زنجان
در سال 1402 صورت گرفت؛  مصرف 3 و نیم میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در استان زنجان مدیر عامل شرکت گاز استان زنجان از مصرف بیش از 3 میلیارد و 418 میلیون متر مکعب گاز طبیعی توسط مصرف کنندگان زنجانی در بخشهای خانگی، تجاری و صنعتی طی سال گذشته خبر داد.
1403/02/05
عملکرد فرهنگی شرکت گاز زنجان در کاهش حوادث ناشی از آن موفق بوده است
عملکرد فرهنگی شرکت گاز زنجان در کاهش حوادث ناشی از آن موفق بوده است مدیر عامل شرکت گاز استان زنجان با اشاره به برنامه‌های فرهنگی شرکت گاز زنجان در راستای آموزش اصول بهینه و ایمن مصرف گاز برای مشترکین، گفت: عملکرد فرهنگی شرکت گاز زنجان در کاهش حوادث ناشی از آن موفقیت آ ...
1403/02/04
برگزاری مانور عملیاتی برای حفظ آمادگی در مقابله با بحران‌ها لازم و ضروری است
برگزاری مانور عملیاتی برای حفظ آمادگی در مقابله با بحران‌ها لازم و ضروری است مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان گفت: با توجه‌ به تهدیدات گسترده و احتمال بروز بحران‌های طبیعی مختلف، برنامه‌ریزی و اجرای مانور در حفظ آمادگی تیم‌های عملیاتی شرکت گاز زنجان در مقابله با بحران‌ها و تهدید ...
1403/02/03
در سال 1402 انجام شد؛ نشت‌یابی بیش از 100 درصد شبکه گاز رسانی در استان زنجان
در سال 1402 انجام شد؛   نشت‌یابی بیش از 100 درصد شبکه گاز رسانی در استان زنجان رئیس بازرسی فنی شرکت گاز استان زنجان، از انجام عملیات نشت‌یابی 103 درصدی خطوط تغذیه و شبکه توزیع و کف خواب خبر داد .
1403/01/25
با حضور خادمان حرم مطهر امام رضا (ع) ، محفل انس با قرآن کریم شرکت گاز زنجان برگزار شد
با حضور خادمان حرم مطهر امام رضا (ع) ، محفل انس با قرآن کریم شرکت گاز زنجان برگزار شد محفل انس با قرآن کریم شرکت گاز زنجان با حضور خادمان حرم مطهرامام رضا (ع) به عنوان مهیمانان ویژه روز دوشنبه 20فروردین ماه مصادف با بیست و هشتم ماه مبارک رمضان در شرکت گاز بصورت مجزا برای آقایان و بانوا ...
1403/01/25
در سال 1402صورت گرفت؛حضور بیش از یک هزار نفر در برنامه‌های ورزشی شرکت گاز زنجان
در سال 1402صورت گرفت؛حضور بیش از یک هزار نفر در برنامه‌های ورزشی شرکت گاز زنجان مسئول امور ورزش شرکت گاز استان زنجان گفت: در سال 1402 بیش از یک هزار نفر از کارکنان و خانواده‌های شرکت گاز استان زنجان در برنامه‌های ورزشی شرکت کردند.
1403/01/21
اعزام کاروان‌ راهیان نور شرکت گاز استان زنجان به مناطق عملیاتی جنوب کشور
اعزام کاروان‌ راهیان نور شرکت گاز استان زنجان به مناطق عملیاتی جنوب کشور فرمانده پایگاه بسیج شهدای گمنام شرکت گاز استان زنجان گفت: در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تجدید میثاق با شهدای هشت سال دفاع مقدس کاروان راهیان نور شرکت گاز استان زنجان از مناطق عملیاتی جنوب کشور ...
1403/01/19
دیدار نوروزی وزیر نفت با کارکنان صنعت نفت
دیدار نوروزی وزیر نفت با کارکنان صنعت نفت آیین دیدار نوروزی جواد اوجی، وزیر نفت، با مدیران و کارکنان صنعت نفت، صبح روز سه‌شنبه، ۱۴ فروردین‌ماه در ساختمان مرکزی وزارت نفت برگزار شد.
1403/01/18
s